Centrālā Statistikas pārvaldē pieejamie dati par pasažieru skaitu nav korekti
Centrālā Statistikas pārvaldē pieejamie un šobrīd medijos atspoguļotie dati par ar tramvajiem pārvadāto pasažieru skaitu šā gada deviņos mēnešos attiecībā uz Liepājas situāciju nav korekti, jo pasažieru uzskaites metodikā no šā gada ir veiktas izmaiņas. Līdz ar šīm veiktajām izmaiņām nav iespējams salīdzināt 2015.gadu ar 2016.gadu, nepielīdzinot aprēķina metodikas, portālu informē Liepājas sabiedriskā transporta direktors Gints Lūsis.
2015. gada beigās “Autotransporta direkcija” (ATD) noteica, ka turpmāk viena brauciena biļešu un abonementa biļešu visiem transporta veidiem pasažieri statistikai ir jādala nevis proporcionāli izdevumiem maršruta tīklā, kā tas tika darīts līdz tam, bet proporcionāli nobraukumam.
Nobraukumi maršruta tīklā mēnesī: tramvajam ap 60 000 kilometri, lielajiem autobusiem ap 250 000 kilometri, bet mazajiem autobusiem – ap 100 000 kilometri.
Līdz ar to, veidojot statistiku iepriekš un attiecinot viena brauciena biļešu un abonementa biļešu visiem transporta viediem – pasažierus pret izdevumiem – tramvaja pasažieru skaits iznāk lielāks, nekā attiecinot to pret nobraukumu.
Šīs izmaiņas pasažieru skaita aprēķina metodikā ir no 2016. gada, tāpēc, salīdzinot statistikas datus pa gadiem, tramvaja pasažieru skaits šķietami ir samazinājies vairāk, nekā tas ir realitātē. Arī kopējais pasažieru skaits Liepājas sabiedriskajā transportā ir nedaudz samazinājies.
Tramvaja pasažieru skaita būtisks samazinājums statistikā ir metodikas izmaiņu rezultāts.
"Pārrēķinot 2015.gada datus pēc šobrīd spēkā esošās metodikas, iegūstam rezultātu, ka tramvajos pārvadāti 1 614 518 pasažieri, autobusos – 8 900 144 pasažieri, kopā – 10 514 662 pasažieri. Savukārt 2016. gadā tramvajos pārvadāti 1 431 051 pasažieri, autobusos – 8 262 744 pasažieri, bet kopā pārvadāti 9 693 795 pasažieri. Ja pirmajā gadījumā, salīdzinot pēc divām dažādām metodēm iegūtos skaitļus, var secināt, ka pasažieru kritums tramvajā ir jau medijos pieminētais 39,4%, tad, pielīdzinot abas metodikas, šis skaitlis ir 11,4%. Pasažieru skaitu sabiedriskajā transportā ietekmē dažādi globāli un ekonomiski procesi, daļējs pasažieru skaita samazinājums šā gada trīs ceturkšņos noteikti saistāms arī ar KVV “Liepājas metalurgs” darbības apturēšanu," skaidro G. Lūsis.
Attiecībā uz sabiedrisko transportu Liepājā, statistika šobrīd balstās uz tik daudz pieņēmumiem un varbūtībām, ka izvērtēt kopainu ir ļoti grūti. Piemēram, katra astoņdesmitgadniekam izdotā abonementa biļete statistikā dod 120 braucienus mēnesī (pasažierus), neatkarīgi no tā, cik reizes pasažieris reāli brauc. Turklāt jāņem vērā arī tas, ka līdz ar jauniem atvieglojumiem un to pasažieru loka paplašināšanos, kuri saņem atvieglojumus, mainās arī kopaina statistikā, un, ja šādas izmaiņas notiek katru gadu, tad salīdzinājums pret iepriekšējo gadu nav vairs korekts.
Precīzu pasažieru uzskaiti var nodrošināt, reģistrējot pasažierus katram braucienam, kas savukārt ir realizējams, ieviešot elektroniskus norēķinus Liepājas sabiedriskajā transportā. Šādas sistēmas ieviešana jau ir uzsākta un aptuveni 800 skolēnu to ir izmēģinājuši un izmanto braucieniem tramvajā.
liepajniekiem.lv