Valdībā sēdē otrdien lems par papildu līdzekļu piešķiršanu Liepājas tramvaja līnijas rekonstrukcijas projektam, kā arī dīzeļvilcienu vagonu modernizācijas projektam, liecina Ministru kabineta (MK) sēdes darba kārtība.
Satiksmes ministrijas (SM) sagatavotajā lēmumprojekta anotācijā minēts, ka 2015.gada 30.janvārī koalīcijas partneru darba grupa par Eiropas Savienības (ES) struktūrfondu un Kohēzijas fonda jautājumiem atbalstīja papildu finansējuma 4,354 miljonu eiro apmērā piešķiršanu pašvaldības uzņēmuma "Liepājas tramvajs" projektam par jaunas tramvaja līnijas izbūvi un esošo sliežu posmu rekonstrukcijai, palielinot projektam piešķirto Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzfinansējumu, lai novērstu Kohēzijas fonda līdzfinansējuma neapguvi.
""Liepājas tramvaja" projekta īstenošanas laikā ir konstatēta kritiska situācija Liepājas pilsētas tramvaju infrastruktūrā, jo nerekonstruētajos posmos tramvaja sliežu ceļu tehniskais stāvoklis apdraud pasažieru drošību, piemēram, 2014.gada 23.decembrī un 2015.gada 10.janvārī Klaipēdas ielā un Lielā ielā salūza sliede nodiluma dēļ, kā rezultātā tramvajs noskrēja no sliežu ceļa. Ņemot vērā slikto sliežu ceļu stāvokli, pastāv risks, ka "Liepājas tramvajs" kā finansējuma saņēmējs nespēs nodrošināt projekta uzraudzības rādītāja - pārvadāto pasažieru skaita pieaugums par 25% - sasniegšanu, jo nāktos slēgt bojāto vai sliktā stāvoklī esošos sliežu ceļus. Nerekonstruējot papildu tramvaju sliežu posmus, tiek apdraudēta arī iespēja sekmīgi iesaistīties ES fondu 2014.līdz -2020.gada plānošanas perioda specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt videi draudzīgu sabiedriskā transporta infrastruktūru" ieviešanā, jo jauna ritošā sastāva ekspluatācija pa veciem sliežu ceļiem būtiski samazina tā kalpošanas ilgumu," skaidro SM.
Tāpat koalīcijas partneru darba grupā par ES struktūrfondu un Kohēzijas fonda jautājumiem tika atbalstīta papildu finansējuma 7,58 miljonu eiro apmērā piešķiršana pasažieru pārvadātāja pa dzelzceļu "Pasažieru vilciens" dīzeļvilcienu modernizācijas projektam, tostarp piešķirot valsts budžeta finansējumu 3,087 miljonu eiro apmērā nacionālā līdzfinansējuma nodrošināšanai.
Anotācijā skaidrots, ka "Pasažieru vilciena" noslēgtā līguma ar pilnsabiedrību "DMU vilcieni" par dīzeļvilcienu vagonu modernizāciju izmaksas 20,581 miljona eiro apmērā pēc būtības ir attiecināmās izmaksas, jo 2015.gadā salīdzinājumā ar 2014.gadu par 9,04 miljoniem eiro ir samazināts valsts budžeta finansējums "Pasažieru vilcienam" par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu, tādēļ ir apdraudēta sabiedriskā pakalpojuma sniegšana reģionālos starppilsētu nozīmes dzelzceļa maršrutos, kas ietver arī sekmīgu dīzeļvilcienu vagonu modernizāciju.
Pēc SM minētā, lai nodrošinātu sekmīgu projekta īstenošanu un ilgtermiņā (20 gadi) samazinātu pamatlīdzekļu amortizācijas atskaitījumus un aizņēmuma procentu maksājumus apmērām 10,5 miljonu eiro apmērā, kas jākompensē valsts budžetam, nepieciešami papildu līdzekļi.
"Liepājas tramvajs" ir dibināts 2003.gadā, un tā pamatkapitāls ir 2,431 miljons eiro. Uzņēmuma vienīgais īpašnieks ir Liepājas pilsētas dome, liecina informācija datubāzē "Lursoft".
"Pasažieru vilciens" ir izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no valstij piederošā "Latvijas Dzelzceļa" veiktajām funkcijām. Iepriekš "Pasažieru vilciens" 100% bija "Latvijas Dzelzceļa" meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī tas tika pārveidots par valsts uzņēmumu.