Deputāti pēc spraigām diskusijām, 10 deputātiem balsojot “par”, bet 5 Reformu partijas deputātiem – “pret”, pilsētas domes sēdē šodien, 16.aprīlī, lēma par braukšanas maksu un braukšanas maksas atvieglojumiem Liepājas pilsētas sabiedriskajā transportā un pieņēma lēmumu apstiprināt Liepājas pilsētas domes saistošos noteikumus "Par braukšanas maksas atvieglojumiem Liepājas pilsētas sabiedriskajā transportā", kas paredz no šā gada 1.jūnija būtiski palielināt maksu par braukšanu sabiedriskajā transportā, portāls uzzināja pilsētas domes sēdē.
Saistošie noteikumi "Par braukšanas maksas atvieglojumiem Liepājas pilsētas sabiedriskajā transportā" nosaka ne tikai maksu par braukšanu sabiedriskajā transportā, bet arī kārtību, kādā Liepājas pilsētas administratīvajā teritorijā pastāvīgi deklarētie iedzīvotāji var saņemt braukšanas maksas atvieglojumus pilsētas sabiedriskajā transportā.
Pieņemtais lēmums paredz, ka no 1.jūnija ievērojami palielināsies braukšanas maksa Liepājas sabiedriskajā transportā. Braukšanas maksa vienam braucienam noteikta iepriekšpārdošanā 0,70 eiro, bet, pērkot pie vadītāja, - 0,80 eiro. Līdz šim, kā portālam iepriekš skaidroja pašvaldības aģentūras “Liepājas sabiedriskais transports” direktors Gints Lūsis, tie bija attiecīgi 0,57 un 0,70 eiro. Līdz ar to biļešu cenas pieaugums plānots aptuveni 22,8% apjomā.
Abonementa biļešu maksa, līdzīgi kā līdz šim, noteikta diferencēti atkarībā no izvēlētā transporta veida, kā arī izmantošanas biežuma. Mēnešbiļete braukšanai autobusā katru dienu izmaksās 30 eiro, turpretī braukšanai darba dienās - 22 eiro vai dienas vidū - 19 eiro. Līdzīgi maksa tiks diferencēta arī tramvaja mēnešbiļetēm: attiecīgi 26 eiro, 22 eiro vai 17 eiro atkarībā no biļetes veida. Abonementa biļešu pieaugums plānots vairāk nekā 50% apjomā.
Kā skaidroja G.Lūsis, laikā posmā no 2012.gada līdz 2015.gadam veiktas būtiskas izmaiņas sabiedriskā transporta sistēmā, tostarp pēc iedzīvotāju iniciatīvas veiktas maršrutu tīkla izmaiņas, pagarināta tramvaja līnija līdz Ezerkrasta mikrorajonam, kā arī veikts iepirkums par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu ar jauniem autobusiem.
Pēc G.Lūša teiktā 91% izmaksas sastāda izdevumi, kas tiek maksāti pakalpojuma sniedzējiem. 2012.gadā viens pasažieris izmaksāja 0,42 eiro, tagad – 0,63 eiro bez PVN.
Nepieciešamību palielināt braukšanas maksu diktējot gan elektrības cenu kāpums, gan degvielas cenu un minimālās algas palielinājums. G.Lūsis uzsvēra, ka vienas braukšanas biļetes cena pēdējo reizi pārskatīta 2011.gadā, kad tā no 0.50 eiro pacelta uz 0,57 eiro. Savukārt mēnešbiļešu cenas nav mainītas kopš 2005.gada.
Kā norādīja G.Lūsis, pēdējo gadu laikā arī papildinātas pasažieru kategorijas, kurām ir tiesības saņemt pašvaldības noteiktos braukšanas maksas atvieglojumus.
Veikto izmaiņu rezultātā ir novērojama tendence, ka arvien vairāk pasažieru ikdienā regulāri izmanto sabiedrisko transportu, un viena brauciena pašizmaksa Liepājas pilsētas sabiedriskajā transportā ir lielāka par noteikto braukšanas tarifu. 2014.gadā 73% pasažieru sabiedriskajā transportā braukuši ar abonementa biļetēm, savukārt abonementa biļešu maksas atlaide līdz šim bijusi noteikta no 45% līdz 63% atkarībā no biļetes veida. Līdz ar to abonementa biļetes maksa nosedz tikai 37% līdz 55% no braukšanas izmaksām, sacīja G.Lūsis.
Starpība starp noteikto braukšanas maksu, atlaidi abonementa biļetei un viena pasažiera pārvadāšanas izmaksām tiek kompensēta no Liepājas pilsētas budžeta, sacīja G.Lūsis.
Tāpat saistošie noteikumi paredz vairākas iedzīvotāju grupas, kurām būs tiesības saņemt braukšanas maksas atvieglojumus līdz pat 100% apmērā. Braukšanas maksas atvieglojumi 100% apmērā noteikti pirmsskolas vecuma bērniem; visiem pasažieriem pilsētas dzimšanas dienā 18.martā, Latvijas Republikas proklamēšanas dienā 18.novembrī un Vecgada dienā 31.decembrī; bērniem līdz 18 gadu vecumam Starptautiskajā Bērnu aizsardzības dienā 1.jūnijā; skolēniem un studentiem 1.septembrī; pašvaldības un valsts policijas amatpersonām, veicot dienesta pienākumus formas tērpā, uzrādot apliecību; izglītojamiem ar funkcionāliem traucējumiem; Liepājas izglītības iestādēs 1.klašu izglītojamiem mācību gada laikā; Liepājas vispārējās izglītības iestādēs klātienē izglītojamiem un profesionālās vidējās izglītības iestāžu dienas nodaļu audzēkņiem no ģimenēm, kuru aprūpē ir 5 vai vairāk bērni; Liepājas vispārējās izglītības iestādēs klātienē izglītojamiem, profesionālās vidējās izglītības iestāžu dienas nodaļu audzēkņiem un augstāko izglītības iestāžu dienas nodaļu studentiem no ģimenēm, kurām piešķirts trūcīgas ģimenes statuss, mācību gada laikā; personām, kurām ar Liepājas pilsētas domes lēmumu ir piešķirts tituls Goda liepājnieks; personām, kuras sasniegušas 80 gadu vecumu; personām ar III invaliditātes grupu, kuri apmeklē Valsts nodrošināto invalīdu profesionālās rehabilitācijas un sociālās rehabilitācijas nodarbības dienas centros.
Atlaides 50% apmērā noteiktas Liepājas izglītības iestāžu 2.-12.klašu klātienē izglītojamiem mācību gada laikā; Liepājas profesionālās vidējās izglītības iestāžu dienas nodaļā izglītojamiem un augstākās izglītības iestāžu pilna laika studējošiem, kuri studē valsts vai pašvaldību finansētajās studiju vietās, mācību gada laikā; nestrādājošiem vecuma pensionāriem, kuriem piešķirtās pensijas apmērs un piemaksa par darba stāžu mēnesī, kā arī citu valstu pensija kopumā nepārsniedz 256,12 eiro; politiski represētām personām, kuras ir nestrādājoši pensionāri, kurām piešķirtās pensijas apmērs un piemaksa par darba stāžu mēnesī nepārsniedz 355,72 eiro; donoriem, kuri pēdējo divu kalendāro gadu laikā pirms atvieglojumu pieprasīšanas nodevuši ne mazāk kā trīs fizioloģiskās normas (1,2 litri) asinis; Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanas dalībniekiem un Černobiļas atomelektrostacijas avārijas rezultātā cietušajām personām.
Pašvaldībā atzīst, ka aptuvenās papildu izmaksas no Liepājas pilsētas pašvaldības budžeta šo atvieglojumu nodrošināšanai ir 60 000 eiro gadā.
Kā liecina aģentūras "Liepājas sabiedriskais transports" apkopotā statistika, ikdienā braukšanas maksas atvieglojumus šobrīd izmanto 43% no visiem pasažieriem, bet gandrīz ceturtā daļa pasažieru abonementa biļešu iegādei saņem atlaidi 100% apmērā.
Reformu partijas deputāti kategoriski iebilda pret braukšanas maksas palielināšanu. Jautājums tika diskutēts teju stundu. Kā norādīja Linda Matisone: “Veicot investīcijas, svarīga ir ne tikai kvalitāte, bet arī tas, lai pakalpojums kļūtu lētāks. Neredzu iemeslu cenu celšanai par 30 līdz 50% dažām kategorijām. Ja nevaram cenas samazināt, tad tās vismaz jāatstāj līdzšinējā līmenī. Pilsētas pašvaldībai ir uzdevums nevis rūpēties par vienu uzņēmumu, bet gan par liepājnieku interesēm. Turklāt tas, ka citās pilsētās palielināta braukšanas maksa, nav iemesls, lai to darītu arī Liepājā. Tādēļ es balsošu pret cenu celšanu.”
Ģirts Krongergs uzsvēra: “Nupat jau izdevīgāk būs nevis braukt ar sabiedrisko transportu, bet ar taksometru.” Viņš arī uzskata, ka pašvaldība, akceptējot braukšanas maksas palielināšanu, nerīkosies pilsētnieku interesēs. Pēc Ģ.Kronberga ierosinājuma pašvaldībai tā saucamajās “tukšajās stundās”, kad sabiedrisko transportu izmanto mazāk braucēju, samazināt reisu skaitu un intervālu: “Lai autobusi nebrauktu tukši. Tādējādi, iespējams, varētu saglabāt biļešu cenas līdzšinējā līmenī.”
Savukārt Jānis Vilnītis apšaubīja, vai patiesi tik liels skaits liepājnieku izmanto 100% un 50% atlaidi braukšanai sabiedriskajā transportā: “Pirmo klašu skolēnus visbiežāk uz skolu un no tās nogādā vecāki ar personīgo transportu. Līdz ar to nav ticami, ka 24% brauc ar 100% atlaidi.”
“Piekrītu, ka jaunie autobusi ir ērtāki pasažieriem un draudzīgāki videi, taču taisnība ir Matisones kundzei, ka tas nav pamats celt cenas. Turklāt mani mulsina Saskaņas Centra deputātu nostāja – biju gaidījis, ka viņi aizstāvēs iedzīvotāju intereses,” turpināja J.Vilnītis, prasot atlikt šī jautājuma izskatīšanu.
Pretējās domās bija koalīcijas deputāti. Gunārs Ansiņš atgādināja, ka lielu daļu izmaksu sastāda elektroenerģija, degviela un minimālā alga – visas šīs pozīcijas pēdējo gadu laikā ir būtiski palielinājušās, bet biļešu cenas nav mainītas.”
Jurijs Hadarovičs pauda: “Cenas celšanu diktē pašizmaksa. Ne jau velti citās pilsētās braukšanas maksa sabiedriskajā transportā jau ir palielināta.”
Māris Ceirulis uzsvēra, ka jaunie autobusi ir liels ieguvums: “Īpaši cilvēkiem ar īpašām vajadzībām, kādu Liepājā ir ap 3000. Tāpat veciem cilvēkiem, kādu ir ap 8000 līdz 9000. Šie cilvēki, autobusam piebraucot pieturā, būs iespēja dzirdēt, kāda maršruta autobuss pienācis. Īpašs ieguvums ir arī zemās grīdas. Tās būs ērtības ne tikai cilvēkiem ar īpašām vajadzībām un vecajiem ļaudīm, bet arī māmiņām ar bērnu ratiņiem.”
Savukārt Naums Vorobeičiks kolēģus uz šo jautājumu aicināja paskatīties no cita redzes leņķa: “Jā, arī es sākotnēji nebūt nebiju iepriecināts par plānu palielināt braukšanas maksu sabiedriskajā transportā. Taču izmaksas ir ekonomiski pamatotas – elektroenerģijas, degvielas cenu kāpums, minimālās algas palielināšana. Un, ja braukšanas maksa netiks celta, pilsētas pašvaldībai sabiedriskais transports būs jādotē. Un līdzekļi šim mērķim būs jāņem no citām “kabatām” – sociālā budžeta, izglītībai un kultūrai paredzētajiem līdzekļiem. Arī šīs jomas taču ir liepājniekiem, pilsētas iedzīvotāju interesēs.”
Pilsētas domes priekšsēdētājs Uldis Sesks atgādināja, ka gadījumā, ja braukšanas maksa netiks palielināta, līdz šā gada beigām pašvaldībai būs jāatrod 600 000 līdz 700 000 eiro, lai dotētu sabiedrisko transportu. Viņš aicināja Reformu partijas deputātus likt priekšā ierosinājumus, kur nepieciešamos līdzekļus rast. Diemžēl konkrēti ierosinājumi domes sēdē netika izteikti.
Domes izpilddirektors Edgars Rāts piebilda, ka, acīm redzot, pilsētas pašvaldības kļūda bijusi tā, ka braukšanas maksas palielināšana sabiedriskajā transportā Liepājā nav veikta pakāpeniski. “Es personīgi uzskatu, ka sen jau bija laiks,” tā E.Rāts.
Deputātu strīdiem nerimstoties, U.Sesks aicināja deputātus izteikt savu attieksmi balsojot. 5Reformu partijas deputāti balsoja “pret”, 10 koalīcijas (Liepājas partija un Saskaņas Centrs) deputāti – “par”, līdz ar ko lēmums par braukšanas maksas palielināšanu tika pieņemts.
Pieņemtais lēmums nosaka, ka saistošie noteikumi stājas spēkā 2015.gada 1.jūnijā. Līdz 2015.gada 1.jūnijam iegādātās braukšanas biļetes un abonementa biļetes ir derīgas līdz to derīguma termiņa beigām, bet ne ilgāk, kā līdz 2015.gada 1.jūlijam. Gada abonementa biļetes ir derīgas līdz 2015.gada 31.decembrim, ceturkšņa abonementa biļetes līdz to derīguma termiņa beigām.
Saistošie noteikumi tiks nosūtīti informācijai Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai, tiks publicēti oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis” un Domes mājas lapā www.liepaja.lv.