Tramvajs ieripo savā jaunajā mājvietā – “Liepājas tramvaja” depo
Pirmais no jaunajiem tramvajiem ir uz Liepājas sliedēm: naktī uz otrdienu, 17. novembri, Horvātijā ražotais ”skaistulis”, kā to novērtējušas SIA ”Liepājas tramvajs” nakts maiņas darbinieces, tika atvests no Liepājas ostas uz savu jauno mājvietu – uz veco pilsētas tramvaju depo, kas atjaunots un pielāgots modernajiem ielu dzelzceļa vagoniem.
Ceļš no prāmja piestātnes cauri Ziemeļu priekšpilsētai un Jaunliepājai – vispirms pa Oskara Kalpaka ielu, tad pa Raiņa ielu, tad, varenajam tramvaja vedējam izgrozoties Jaunajā ostmalā, lai iegrieztos Rīgas ielā, un visbeidzot lēnītiņām pa bruģēto Rīgas ielu līdz depo bija daudz vienkāršāks un ātrāks, nekā turpmākais darbs, lai tramvaju dabūtu uz vietējām sliedēm.
Apmēram stunda pagāja, līdz astoņi horvātu darbinieki no rūpnīcas ”Končar Electric Vehicles Inc” samontēja un uz sliedēm nostiprināja speciālo, no Horvātijas atvesto sliežu rampu, pa kuru tramvajam nobraukt uz ielas.
Pēc tam pagāja stunda, līdz mašīnu ar tramvaju precīzi milimetrs milimetrā piebīdīja pie rampas, lai rampas sliedes savienotu ar kravas vedēja platformas sliedēm, uz kurām stāvēja jaunais Liepājas īpašums.
Cauri nerimstošajam lietum horvātu darbošanos un jauno transportlīdzekli ar ļoti lielu interesi vēroja SIA ”Liepājas tramvajs” nakts darbinieki, dažs jokoja, ka vēl jau tramvajam ”riepas jāpiepumpē”.
Vēl vairākas stundas pagāja, līdz tramvajs varēja nobraukt uz ceļa. ”Tik ilgi tāpēc, ka, pirmkārt, viss notika pirmo reizi. Nelielas tehniskas problēmas bija ar akumulatora uzlādi. Bet pēc tam, kada pievienoja pantogrāfu, viss bija labi, līgani pats ieslīdēja depo,” pastāsta SIA ”Liepājas tramvajs” valdes loceklis Aigars Puks, kurš torīt mājās no darba devās pulksten piecos rītā, bet viņš nebija pēdējais. Jauno tramvaju izdevās depo teritorijā dabūt laikus, lai pirmais pilsētas tramvajs, kuram jāsāk darbdiena, paspētu savā reisā laikus.
Pirmajam jaunajam tramvajam dots 250. numurs. Pašlaik pilsētas veco tramvaju sarakstā pēdējais ir ar 247. numuru. Jauna paaudze jāsāk ar apaļu numuru – naktī, salijis un tramvaja ierašanos vērodams tāpat kā citi SIA ”Liepājas tramvajs” darbinieki, pastāstīja A. Puks. Skaitlis rāda, ka visā ilgajā Liepājas tramvaju pastāvēšanas mūžā kopš 1899. gada septembra pa Liepājas ielām ripojuši jau vairāk nekā 200 tramvaja vagonu.
Katram jaunam dod nākamo numuru, vien šo kārtību, iespējams, precīzi neievēroja kara laikos, teica A. Puks. Esot nospriests, ka 248. numuru piešķirs vēsturiskajai ”Sniegbaltītei” – tramvaja ceļa sniega šķūrētājam, bet 249. numuru varbūt vēl kāda tehniskam pa sliedēm ritošam palīglīdzeklim.
Pašlaik Liepāja ar ”Končar” noslēgusi līgumu pavisam par 12 jaunu tramvaju ražošanu. Otrais gaidāms janvārī, bet pirmajiem sešiem Liepājā jābūt līdz maijam.
Sagaidāms, ka Latvijas valdība akceptēs vēl divu tramvaju būvi, tāpat kā šiem, izmantojot Eiropas Savienības struktūrfondu līdzekļus. Tātad kopā Liepājai gaidāmi četrpadsmit jauni vagoni.
Jau ziņots, ka tramvaju piegādi un ripošanu pa Liepāju aizkavē Covid-19 pandēmija, kas Horvātijā plosās daudz spēcīgāk nekā Latvijā. Jaunais tramvajs atradīsies depo, ”teiksim tā, karantīnā”, un netiks aiztikts tikmēr, kamēr no Zagrebas neieradīsies tie rūpnīcas pārstāvji, ar kuriem varēs parakstīt tramvaja pieņemšanas un nodošanas aktu un kamēr nebūs notikušas Liepājas speciālistu mācības, lai pilnvērtīgi to varētu lietot, skaidroja A. Puks.
liepajniekiem.lv