Vecākajai elektriskā tramvaja līnijai Baltijā šodien 115 gadu
1899. gada 14. septembra rītā (pēc vecā kalendāra) Liepājā oficiāli ar ātrumu 15 km/h sāka kursēt tramvajs līnijā Pilsētas tilts – Karosta. Šim faktam par godu pirmajās stundās Liepājas publika vizinājās bez maksas. Atsaucība bija liela. Trīs stundās tramvaju izmantoja apmēram 5 tūkstoši liepājnieku. Neredzētais, kustīgais brīnums visvairāk, šķiet, ietekmēja ziņkārīgo Liepājas puiku prātus- tie tramvaju cenšas izprovocēt, liekot uz tā sliedēm dažādus priekšmetus, lecot uz vagona kāpšļiem un metot tam ar akmeņiem. Tramvaja ienākšana rada elektroenerģijas ieviešanu rūpniecībā un ielu apgaismošanā. Lielais solis pretim progresam ir sperts.
Pirmais darbības gads bijis veiksmīgs, tramvaju izmantojuši ap 500000 pasažieru. Kārtības labad izdod saistošos tramvaja izmantošanas noteikumus, piemēram, nedrīkst mest uz sliedēm sniegu un braukt ar riteni pa tām, utt. Līdz Pirmajam pasaules karam tramvaja darbinieki ir tikai vīrieši, strādājot 10 stundas dienā.
Tā pirms 115 gadiem aizsākās Liepājas tramvaja vēsture.
Turpmākajos gados tramvaja līnija pilsētai sagādāja daudz raižu – vajadzēja naudu kustības līniju paplašināšanai, vajadzēja atjaunot nolietotos un nedrošos sliežu ceļus, vajadzēja iegādāties jaunus tramvaju vagonus,- tāpat kā mūsdienās. Bet vienmēr tramvajs ir bijis liepājnieku mīlēts. Šodien grūti iedomāties, ka klabošie vagoniņi ik rītu nemodinātu pilsētu- tram, tram, tram...
Šobrīd maršruta līnijas kopgarums ir 14,8 kilometri. Tas savieno Liepājas ģeogrāfiski centrālajā daļā esošo Jaunliepāju (Liepājas Metalurga rajonu) ar Dienvidrietumu mikrorajonu un Ezerkrastu, pa ceļam šķērsojot daļu pilsētas centru un pietuvojoties Jūrmalas parka rajonam Vecliepājā. Visa maršruta izbraukšana vienā virzienā aizņem vidēji 30 minūtes. Kopā Liepājas tramvaja maršrutā ir 36 pieturas. Pa 18 katrā virzienā. Šodien tas ir ātrākais tramvajs Latvijā, jo tā vidējais ātrums sasniedz 17,25 km/h.
SIA „Liepājas tramvajs” valdes loceklis Aigars Puks:
„Tramvajs gadu gaitā ir kļuvis par vienu no Liepājas simboliem, tādējādi uzliekot mūsu kolektīvam īpašu atbildību. Cenšamies godam to attaisnot, tādēļ šodien, svētku reizē, gribu pateikties visiem, kas ar savu darbu ik dienu rūpējas, lai no depo uz līnijas izbrauktu tramvaji un uzņemtu pasažierus. Tie ir elektriķi, mehāniķi, autotransporta darbinieki, dispečeri, tramvaju vadītāji un administrācija.
Svētku reizē parasti palūkojamies, ko esam kopīgiem spēkiem paveikuši. Pēdējie gadi ir bijuši nozīmīgi mūsu uzņēmuma attīstībai, esam iezīmējuši jaunus vaibstus pilsētas sejā- jaunu tramvaja līniju uz Ezerkrastu. Prieks, ka liepājnieki to novērtējuši, un arvien vairāk pasažieru izmanto jauno līniju.
Tas nebūtu bijis iespējams bez pilsētas atbalsta, bez ES fondu līdzekļiem un visiem būvniekiem, kas sen loloto ieceri realizēja dzīvē. Paldies jums!
Tuvākajā laika periodā mums jāturpina tramvaju līnijas rekonstrukcija, lai sliežu ceļi, kontakttīkli būtu teicamā tehniskā stāvoklī, un tad jau nākamais solis- jaunu tramvaju vagonu iegāde, depo paplašināšana un, cerams, jauna līnija uz Laumas rajonu. Apzināmies, ka nebūs viegli šo ieceri realizēt, tas prasa daudz līdzekļu, bet esmu pārliecināts, ka pacietīgi, soli pa solim mums izdosies šo sapni realizēt. Par godu vecākajai elektriskā tramvaja līnijai Baltijā un Liepājai!”
atpakaļ